Siła linków

 

Siła linków

Współczesne pozycjonowanie w 90% procentach opiera się o zdobywanie jak największej ilości, jak najlepszych linków prowadzących do strony docelowej. Pytanie o to, skąd te linki brać jest zatem jak najbardziej na miejscu. Generalnie wśród pozycjonerów sprawdza się zasada „link to link”, a więc nie ważne skąd bierzemy odnośniki – ważne, że je zdobywamy. Najbardziej pospolitym źródłem linków są katalogi stron internetowych oraz katalogi typu Pressel Pages, w których można zamieszczać artykuły, z linkami w treści. Jest to najprostsze i najtańsze (bo często darmowe) źródło linków. Wśród darmowych możliwości warto także wymienić fora dyskusyjne oraz komentarze na blogach i portalach tematycznych.

A co gdy te źródła linków się skończą? Wtedy można przejść do bardziej zaawansowanych metod linkowania. Jest to np. budowanie własnego zaplecza, czyli innych stron, które będą linkować do strony docelowej czy też skorzystanie z Systemów Wymiany Linków albo „automatów” do linkowania.

Często stosowaną praktyką jest także wymiana linkami z innymi stronami o podobnej tematyce oraz kupowanie linków na silnych, tematycznych stronach. Wymaga to jednak własnych zasobów – finansowych (w przypadku kupowania linków) lub reklamowych (własnych stron na których umieścimy czyjeś linki – w przypadku wymiany).

Od czego zależy siła linku?

W wielu portalach, blogach czy forach, poświęconych pozycjonowaniu, można przeczytać o „magicznej” mocy czy sile linków, która wpływa na ich jakość, a przez to na pozycję strony w wyszukiwarkach. Choć nikt jej jednoznacznie nie określił, nie można nie zgodzić się, że coś takiego nie istnieje.

Jakość linków jest bowiem równie ważna co ich ilość. A może nawet ważniejsza – jeden silny link może bowiem dać stronie więcej, niż 1000 bezwartościowych odnośników. Spójrzmy zatem, od czego ta jakość zależy:

  • Ilość i jakość linków prowadzących do strony – linki z dobrze podlinkowanych stron, mają większą moc
  • Wiek domeny, na której umieszczony jest link – im starsza, tym lepsza
  • Wiek linku – z czasem linki nabierają siły
  • PageRank strony, na której znajduje się link – im wyższy, tym lepiej
  • Ilość linków wychodzących ze strony, na której umieszczony jest link – siła strony rozbija się na wszystkie linki, a więc im mniej, tym lepiej (najlepiej, żeby nasz link był jedynym na stronie)
  • Tematyczność strony – linki ze stron o zbliżonej tematyce są lepsze

Należy także pamiętać, o indeksacji naszego linku. Jeżeli znajdzie się on na stronie, której nie ma w indeksie wyszukiwarki, będzie on bezwartościowy. Zadbajmy zatem o to, by się w nim znalazł – na przykład poprzez podlinkowanie te strony lub pingowanie.

Piramida linków

Jak wiadomo, żeby link pozycjonujący miał wartość, strona, na której się znajduje, musi zostać zaindeksowana przez Google. By tak się stało, robot wyszukiwarki musi na nią trafić, a więc musi prowadzić do niej inny link. By tamten link został zauważony, także do niego musi prowadzić jednak kolejny odnośnik… i tak dalej i tak dalej. Takie zależności między stronami i linkami noszą właśnie nazwę „piramidy linków”.

W SEO liczy się bowiem jakość, a nie ilość i aby osiągnąć wysokie pozycje, trzeba zadbać o silne linki. A żeby to zrobić należy – mówiąc kuriozalnie – podlinkować swoje linki. Zasada mówi, że na dole piramidy powinny znajdować się najsłabsze i najmniej wartościowe, zaś wraz ze zwiększaniem poziomu piramidy, linki te powinny być coraz lepsze. Na szczycie zaś powinna znajdować się pozycjonowana strona.

W praktyce oznacza to mniej więcej tyle, że swoje najlepsze linki (wartościowe zaplecze, artykuły sponsorowane, płatne katalogi) warto jeszcze bardziej wzmocnić przez linkowanie do nich z mniej wartościowych źródeł (darmowe katalogi, precle, fora dyskusyjne). Te z kolei także należy podlinkować – na przykład z automatów do linkowania albo z Systemów Wymiany Linków. W ten sposób, do strony docelowej będą prowadzić naprawdę wartościowe odnośniki, które spowodują (a przynajmniej powinny) widoczny wzrost pozycji.

1 Comment

  1. Antoni
    19 września 2013

    Dla wielu osób Page Rank katalogu stron lub dowolnej innej lokalizacji jest równy sile linków z niej. Tak jak w powyższym artykule, nie jest to jedyny wskaźnik decydujący o wartości miejsca pod nasze linki.