Pozycjonowanie sklepu internetowego

Pozycjonowanie sklepu internetowego
  • Sierpień 11, 2011
  • |
  • Możliwość komentowania Pozycjonowanie sklepu internetowego została wyłączona

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Sklep internetowy to bardzo dochodowy biznes, pod warunkiem, że odpowiednio go wypromujemy. Gdzie? Oczywiście w Internecie, bo logicznym jest, że klientami naszego sklepu będą właśnie internauci, którzy w większości trafią do niego przez wyszukiwarki internetowe. Trafią jednak tylko wtedy, gdy zadbamy o wysoką pozycję naszego sklepu w najpopularniejszych wyszukiwarkach. Niezbędne będzie zatem pozycjonowanie, które w przypadku sklepów internetowych jest najlepszą metodą promocji.

Na początek optymalizacja…

Jak w przypadku każdej strony internetowej, tak i w przypadku sklepu, pozycjonowanie powinno być poprzedzone optymalizacją. Uwagę powinniśmy zwrócić na kilka rzeczy.

Przede wszystkim w sklepie internetowym należy zadbać o tzw. „dynamiczne title”. O co chodzi? O to by, każda podstrona naszego sklepu (czyli strony kategorii produktów i samych produktów) posiadała inny tytuł, zgodny z jej zawartością. To samo tyczy się tagu „description”, który może być ważny nie tylko dla wyszukiwarek, ale również dla potencjalnych klientów.

Kolejna sprawa to optymalizacja strony produktowej, która przyda się w czasie późniejszego pozycjonowania „long tail” (o tym później). O czym należy pamiętać? Przede wszystkim o unikalnej treści, nasyconej słowami kluczowymi. Najprościej uzyskać ją pisząc samodzielnie opis produktu (jeżeli produktów jest zbyt wiele, opisy można pobrać ze strony producentów) oraz przez opinie i komentarze użytkowników. Poza tym istotne są także znaczniki „alt” oraz „h1 – h6”. Te ostatnie mają dla wyszukiwarek naprawdę spore znaczenie.

… i linkowanie wewnętrzne

Ponieważ sklepy internetowe są zazwyczaj bardzo rozbudowane i zawierają często tysiące podstron, duży nacisk należy w nich położyć na linkowanie wewnętrzne. Musi być ono tak przemyślane, by nie tylko przyspieszyć indeksację i przekazać „moc” kluczowym podstronom, ale przy okazji też ułatwić nawigację użytkownikowi.

Konieczne w tym celu będzie zbudowanie przejrzystych drzewek kategorii i podkategorii, które – prócz łatwej nawigacji – umożliwią również ograniczenie liczby linków wewnętrznych na każdej podstronie. Budując strukturę kategorii, pamiętajmy jednak by strony produktów nie znajdowały się dalej niż 3 kliknięcia od strony głównej. Tylko wówczas można liczyć na szybką indeksację naszego sklepu.

Indeksację można też poprawić poprzez stworzenie mapy sklepu i – koniecznie – wysłanie jej do Google w „narzędziach dla webmasterów”. Dobrym rozwiązaniem jest też system „podobnych produktów” oraz „najpopularniejszych produktów”. Ten drugi pomoże przy okazji w pozycjonowaniu najważniejszej części naszej oferty – wystarczy, że do „najpopularniejszych produktów” umieścimy linki site-wide (ze wszystkich podstron sklepu) lub chociaż ze strony głównej.

Linkowanie – long tail?

Jeżeli chodzi o linkowanie sklepu internetowego, to stosuje się zazwyczaj jedną z dwóch metod (lub obie jednocześnie):

– Zwykłe linkowanie – pozycjonowanie sklepu na kilka słów kluczowych
– Linkowanie długiego ogona (long tail) – pozycjonowanie sklepu na setki łatwych fraz

Druga metoda pozwala na skierowanie ruchu bezpośrednio na stronę danego produktu. Przykładowo mając sklep wędkarski, zamiast fraz tj. „wędki” czy „sklep wędkarski”, wybieramy mniej popularne frazy tj. „wędki nasadowe”, „przynęty na leszcza” czy „ciężarki Jaxon”. Nie znam się na wędkarstwie, ale gdy ktoś będzie szukał wędki nasadowej, prawdopodobnie wpisze w wyszukiwarkę „wędki nasadowe”. I trafi właśnie do naszego sklepu.

———
Zdjęcie: Markus Spiske / raumrot.com
CC-License: CC-BY

Comments are closed.