• 30 lipca, 2011
  • |
  • Możliwość komentowania Logotyp została wyłączona

Logotyp

Minimalizm i prostota są w modzie. Tak było i zapewne będzie. Dlatego trzeba o tym pamiętać już od pierwszej chwili, kiedy zaczynamy sobie wyobrażać własne logo. Co to oznacza w praktyce? Tym mniej kolorów, im prostsza linia i mniej kształtów tym lepiej dla przyszłości naszego logo. Logotyp kreuje tożsamość wizualną danej marki dlatego jest tak bardzo ważnym elementem. Logo może być zarówno zabawne, jak i wyrafinowane. W dużej mierze zależy to od grupy docelowej odbiorców. Inny musi być charakter logo tworzone dla potrzeb kancelarii adwokackiej, a inne dla przedszkola. W dużej części powinno się polegać na opinii osoby zlecającej wykonanie logo. Jednak nie zawsze. Zbyt często osoba ta ma już od dawna wymyślony wzór swojego logotypu. Może być on sprzeczny z podstawowymi zasadami, a przez to osiągać efekt zupełnie inny od zamierzonego.

Najważniejszym elementem przy projektowaniu logo jest dostosowanie logo do branży w jakiej działa firm. Nie na odwrót. Działalność jest bardzo istotnym elementem, ponieważ logo musi do niej nawiązywać. W sposób prosty musi klienta nakierowywać na typ działalności i być łatwe do zapamiętania. Dlatego właśnie w pierwszym etapie trzeba dokładnie przeanalizować działalność jaką dana firma prowadzi. Dopiero w tedy można zacząć zastanawiać się do jakiej je gałęzi powinno logo się odnosić. Trzeba jednak kierować się rozwagą. Nie można tylko opierać się na stereotypach. Logo księgarni to nie koniecznie musi być książka. Jednak trzeba znaleźć powiązanie pomiędzy logo a prowadzoną działalnością.

Kiedy już proces wstępny mamy za sobą trzeba się zastanowić na kolorystyką. Wiele osób uważa, że im logo jest bardziej kolorowe tym bardziej jest widoczne i lepiej zapamiętywane. Niestety tak nie jest. Każde zbędne urozmaicenie logo zmniejsza wartość przekazu. Wedle dobrych standardów logo powinno opierać się na trzech kolorach. Trzeba unikać kolorystyki zarówno jaskrawej, jak i zdecydowanie ciemnej i ponurej. Odpowiedni dobór kolorów to pewien sposób komunikacji niewerbalnej. Każdy kolor ma przypisane jakieś znaczenie i cechuje go pewna symbolika. Dlatego odpowiednia gra kolorami może mieć pozytywny lub negatywny wpływ na odbiór logo przez klienta.

Przy logotypie optymalnie jest nie wykorzystywać więcej niż dwóch krojów czcionki. To gwarantuje odpowiednią czytelność napisów. Ostra linia czcionki powinna być stosowana do firm dynamicznych, ponieważ odpowiednio podkreśla ich charakter. Formy miękkie, delikatne powinny być używane do firm o zupełnie innym charakterze. W wielu przypadkach znak graficzny także jest zrobiony z wykorzystaniem czcionki. Są to na przykład pierwsze litery nazwy firmy. Nie jest to zła praktyka. Trzeba jednak pamiętać, że dopasowanie dwóch różnych krojów pisma do siebie stanowi bardzo skomplikowane wyzwanie. Warto wspomnieć, że czcionki są objęte prawami autorskimi ich twórców. Zanim  zdecydujemy się na wykorzystanie jakiejś czcionki trzeba być pewnym, że ma się do tego prawo. Opieranie się na darmowych czcionkach jest ryzykowne, ponieważ najczęściej są one przeznaczone do użytku niekomercyjnego.

Logo zawsze i w każdych okolicznościach musi prezentować się dobrze. Można by wymienić niejeden przykład logo, które po zmniejszeniu lub zwiększeniu zaczyna źle wyglądać lub przestaje być czytelne. Dlatego trzeba się upewnić, że niezależnie od podłoża, materiału na którym będzie używane będzie wyglądać dobrze. W wielu przypadkach klient zlecający wykonanie logotypu powinien określić jak będzie ono wykorzystywane. Inaczej można zaprojektować logo na potrzeby strony internetowej, a zupełnie inaczej jeśli będzie ono w formie drukowanej na materiałach reklamowych. Zdarza się, że logo po zmniejszeniu do rozmiarów używanych na przykład  na długopisach przestaje być całkowicie czytelne.

Popularna jest opinia, że im bardziej coś jest skomplikowane tym bardziej zapada ludziom w pamięć. Nie jest to do końca prawdziwe. Logo powinno mieć prostą formę, która już po pierwszym spojrzeniu jest łatwa do opisania. Na skomplikowanej grafice trzeba skupić wzrok, zapamiętać detale. Dobre logo nie powinno tego wymagać. Najczęściej logo jest widziane przez kilka sekund. W tym czasie powinno zwrócić na siebie uwagę i dać się zapamiętać. Powinno być łatwe do opisania, w kilku słowach przez telefon czy email. Najlepszą metodą badań logo jest przeprowadzenie sondy. Pokazuje się grupie testowej przez krótki czas logo, a następnie prosi o jego narysowanie lub opowiedzenie. Im większy problem sprawia prawidłowe opisanie logo tym mniejsze szanse, że będzie ono odpowiednio rozpoznawalne.

Bardzo niepożądanym elementem w przypadku logo jest nawiązywanie do innych logotypów. Po pierwsze nie uzyskuje się w ten sposób żadnych korzyści. To, że oryginał jest kojarzony z firmą z tej samej branży nie znaczy, że pomoże to w kreowania wizerunku własnej firmy. Dla wielu osób zbyt duże podobieństwo jest denerwujące, ponieważ już na wstępie udowadnia, że właściciel logo nie jest kreatywny. Jeśli nie był kreatyny już na etapie logo, to czy może być kreatywny przy dalszej pracy? Ponadto może dojść do sytuacji, w której nasze logo będzie promować inną firmę. Klient widzący logo przez kilka sekund nie dostrzeże różnicy, a tym samym skojarzy je z innym wzorem a tym samym z inną firmą.

Kolejnym częstym błędem jest podążanie za obecnymi trendami. Trendy mają to do siebie, że szybko ulegają zmianie. Logo powinno być ponadczasowe. Trzeba pamiętać, że mało firm decyduje się z czasem na zmianę logo firmy, a bardzo małej liczbie wychodzi to na dobre. Dlatego projektując logo nie należy się na niczym wzorować. Trendy nie mogą kreować wizerunku firmy.

Comments are closed.