Pozycjonowanie Google Maps

Pozycjonowanie Google Maps

Pozycjonowanie Google Maps

Google Maps umiejscawiane są w górnej partii lokalnych wyników wyszukiwania. Dla firm działających lokalnie jak małe zakłady, lokale usługowe, gabinety itp, Google Maps jest skutecznym narzędziem promocyjnym. Aktualnie na popularnych serwisach blogowych dotyczących pozycjonowania i optymalizacji odszukać można kilka artykułów odnoszących się do podnoszenia pozycji w Google Maps. Postaram się zebrać w całość istotne informacje i odciąć całkowicie błędne wskazówki tak aby maksymalnie uprościć cały proces. Pierwszy krok to standardowo optymalizacja w tym wypadku strony internetowej jak i samej wizytówki, kolejny to „pozycjonowanie”.

Jak właściwie przygotować wizytówkę w Google Maps?

Wprowadzona nazwa firmy
Kiedyś skutecznym zabiegiem było wprowadzanie słowa kluczowego jako nazwy firmy, aktualnie nie polecam tego rozwiązania.

Dane firmy
Postarajmy się podać wszystkie dane o które prosi Google. Koniecznie jest podanie właściwych informacji, jeśli na naszej stronie znajdują się dane firmy sprawdźmy czy są w stu procentach zgodne, jeśli na stronie ich nie ma koniecznie trzeba je umieścić.

Opis firmy
Doskonale jeśli dobije do limitu 200 znaków, powinien być logiczny i zawierać słowa kluczowe które są dla nas istotne.

Kategorie
Należy wybrać tylko kategorie zgodne z prowadzoną przez nas działalnością.

Zdjęcia i filmy
Warto dodać kilka zdjęć dotyczących firmy, usług, produktów (jeśli nie mamy własnych, warto zajrzeć na flickr.com i zapisać wybrane na dysku). Proponuję wgrać przygotowane zdjęcia na serwer zewnętrzny umożliwiający ich tagowanie photobucket.com, share.ovi.com, picasaweb.google.com. Po wgraniu zdjęć należy dodać do nich tag, opis, komentarz z jednym słowem kluczowym. Jeśli wgrywamy zdjęcia z dysku warto nazwać pliki słowami kluczowymi. Dodawany film dot. naszej firmy, produktów lub usług powinien zawierać w nazwie jedno z słów kluczowych, najlepiej podać link do odpowiedniego filmiku w serwisie YouTube.

Dodatkowe szczegóły
Dodajmy tutaj linki do katalogów firm z naszym wpisem oraz firmowych kont facebook czy google+ jeśli takowe posiadamy. Jeśli dopiero tworzymy nasz wpis można to zrobić później, o co dokładnie chodzi z katalogami firmowymi i linkami do serwisów społecznościowych opisałem trzy punkty poniżej. Nazwę linku warto przyporządkować do nazwy serwisu w którym wpis został umieszczony.

Działania na samej stronie internetowej i poza nią.

Dane firmy na stronie internetowej
Konieczne jest umieszczenie poprawnych i pełnych danych adresowych firmy na stronie internetowej. Dobrą praktyką jest zamieszczenie ich na stronie „Kontakt” oraz „O firmie” jeśli takowa występuje. Często spotyka się również strony internetowe dodatkowo posiadające te dane (nie koniecznie w pełnej formie) w stopce dzięki czemu są dostępne w obrębie całej witryny. Jakie informacje powinny posiadać pełne dane? Przede wszystkim nazwę firmy, dokładne dane siedziby (ulica, numer, kod pocztowy, miejscowość), dane kontaktowe (telefon, adres e-mail), oraz opcjonalnie godziny otwarcia. Warto pamiętać o tym aby te dane powielane na różnych stronach w tym wizytówce Google Moja Firma były zgodne i w razie zmiany siedziby koniecznie zostały zaktualizowane.

Mapa KML (nie jest to konieczne)
Warto wejść na stronę Geo sitemap and KML generator i przystąpić do utworzenia mapy KML. W kroku pierwszym należy wypełnić wszystkie pola używając danych zgodnych z tymi które widnieją w naszym profilu Google Maps, koniecznie podajmy unikalny opis naszej strony. Krok drugi wymaga podania trzech informacji: adresu strony, opisu pliku KML oraz jego autora. Podajmy adres naszej strony, w opisie mapy wpiszmy polskie „Lokalizacja strony” a jako autora podajmy wybrane słowo kluczowe. Ściągnięty pliki locations.kml wrzućmy na serwer do głównego folderu tak aby dało się go wywołać wpisując http://adresnaszejstrony.pl/locations.kml. Link do pliku należy podpingować tak indeksacja przebiegła sprawnie.

Katalogi firm z danymi adresowymi (wizytówki NAP)
Polecam dodać stronę do polecamyfirmy.pl, zumi.pl, yp.pl i innych katalogów firm koniecznie używając unikalnych opisów zawierających słowa kluczowe, oraz tych samych danych adresowych (nazwa firmy, dokładny adres, dane kontaktowe) i opcjonalnie zdjęć które podaliśmy w profilu Google Maps.

Pełną listę serwisów i katalogów które mogę pełnić rolę wizytówki NAP zamieszczam poniżej.
Lista serwisów NAP:
zumi.pl
biz.yelp.pl
poipoint.pl
miplo.pl
targeo.pl
biznesfinder.pl
yellowpages.pl
misterwhat.pl
publiczne.net
bizeo.pl
cylex.pl
hotfrog.pl
polecamyfirmy.pl
firmowykatalog.pl
lokalizator-firm.pl
favore.pl
msp.money.pl
fullinfo.pl
odi.pl

W warunkach polskich stron internetowych umożliwiających założenie wartościowych wizytówek NAP jest stosunkowo niewiele stąd okrojona, ale polecana przeze mnie lista znajduje się powyżej. Jeśli nie mamy czasu dodawać swojej strony samodzielnie wizytówki NAP można zamówić. Jest to popularna forma linkowania. Firma która będzie je realizować przygotuje dla nas unikalne opisy i doda wizytówkę firmy do popularnych katalogów NAP.

Linki z portali społecznościowych
Doskonałym rozwiązaniem jest dodanie linku do Google Maps w naszym profilu Google + (Moje konto -> O mnie -> Edycja -> Polecane Linki -> Dodajemy nowe linki), YouTube, Twitter, Facebook, Pinger. Dodatkowo profile można wykorzystać do promocji strony internetowej, nowych wpisów, ciekawych wydarzeń i poprzez odpowiedni marketing gromadzenia polubień umożliwiających każdemu nowemu newsowi dotarcie do większej ilości zainteresowanych osób.

Komentarze (pozytywne opinie zadowolonych Klientów)
Komentarze dotycząca naszej działalności na Google Maps są istotnym czynnikiem i warto o nie zadbać. Nie dodawajmy komentarzy samodzielnie z jednego IP, można poprosić kilka-kilkanaście osób w różnych odstępach czasowych o jeden krótki wpis. Jeśli dysponujemy nawet stosunkowo niewielką bazą Klientów zawsze znajdzie się kilka osób które bez problemu po zgłoszeniu takowej prośby dodadzą pozytywną opinię. W niektórzy przypadkach istnieje możliwość sprawdzenia którzy Klienci są lub byli szczególnie zadowoleni z oferowanych produktów lub usług przykładowo z maila zawierających podziękowania. Można skontaktować się z tymi osobami poprzez wiadomość e-mail bądź telefonicznie z prośbą o wystawienie pozytywnej opinii.

Jak widać pozycjonowanie w Google Maps opiera się w głównej mierze na optymalizacji profilu, strony internetowej z uwzględnieniem poprawnych i rozbudowanych danych adresowych, pozyskaniu kilku linków z miejsc umożliwiających powielenie NAP oraz komentarzy od zadowolonych Klientów którzy zbudują pozytywny wizerunek marki zarówno w oczach potencjalnych Klientów jak i Google.

———
Zdjęcie: Markus Spiske / raumrot.com
CC-License: CC-BY

8 comments

  1. Adesso
    3 maja 2012

    Zapomnialeś dopisać, że samo dodanie wpisu to tylko dodanie.
    Jeśli ktoś myśli o zjedzeniu tortu na 1,2,3 i więcej okolicznych miast musi już postarać się taki swój wpis wypozycjonować.

  2. Greg
    17 sierpnia 2015

    Nie wspomniano w artykule o stałym rozbudowywaniu profilu Google+ podpiętego pod mapki. Chodzi dokładnie o systematyczne dodawanie nowych postów. Może to tylko przypadek, ale po kilku dniach systematycznego dodawania postów pozycja mojej firmy przeskoczyła z pozycji 4 na 3. Co oczywiście po faceliftingu mapek ma ogromne znaczenia.

  3. Nazwa
    5 kwietnia 2017

    W linku polecamyfirmy.pl zjadłeś ostatnia literkę l w urlu

    • admin
      5 kwietnia 2017

      Dzięki serdeczne za zwrócenie uwagi. Poprawione. 😉

  4. Tomasz
    10 kwietnia 2017

    A jak jest z kosztami dodania stron do podanych wizytówek? Nieraz bywa tak, że po miesiącu lub roku wpis przechodzi do kategorii płatnej i dostajemy niespodziewanie fakturkę na 200 zł ….

    • PageSEO
      10 kwietnia 2017

      To już każdy może sprawdzić samodzielnie. Część jest darmowych, część płatnych. Nie słyszałem natomiast aby którakolwiek z nich miała zaszyte w regulaminie dodatkowe opłaty. 😉 Historie tego typu dotyczyły kiedyś jakiegoś sztucznego katalogu który automatycznie agregował wpisy następnie żądając za nie zapłaty. Z tego co słyszałem, nie trzeba było nawet dodawać tam wpisu aby dostać rachunek. 😉

  5. Karii
    14 kwietnia 2017

    Polskie wizytówki nap nie są szczególnie pomocne. Generalnie optymalizacja profilu, pozytywne komentarze i dobrze przygotowana strona to prawie cała robota.

  6. Łukasz Byra
    16 października 2017

    Dobry wpis! od siebie dodam, że poza wizytówkami nap poprawa widoczności strony w lokalnych wynikach wyszukiwania tak jak w przypadku klasycznego SEO w znacznym stopniu ciągle opiera się na prawidłowej optymalizacji strony.