Konsekwencje awarii strony internetowej

Konsekwencje awarii strony internetowej

Konsekwencje awarii strony internetowej

Czy awaria strony może mieć wpływ na pozycję słów kluczowych lub indeksację? Wszystko zależy od tego jak długo strona nie była dostępna dla robota Google.
Najważniejsze dla robota Google jest określenie czy strona zniknęła chwilowo czy została usunięta permanentnie. Jeśli awaria była chwilowa zdecydowanie nie ma się o co martwić, robot odwiedził pustą stronę raz, dwa razy, za trzecim uzyskał połączenie z serwerem – jest OK. W przypadku gdy robot wielokrotnie nie natrafi na działające połączenie, jak żywy użytkownik który ponownie wchodzi dajmy na to na stronę pageseo.pl na drugi dzień i nadal nie może się z nią połączyć zastanawia się nad tym czy strona kompletnie przestała istnieć.

Według Mata jeśli strona nie była dostępna przez jeden dzień, a drugiego dnia działa już poprawnie ponownie szybko zostanie wyświetlona w wynikach wyszukiwania o ile w ogóle z nich zniknęła. Jeśli natomiast strona nie jest dostępna przez kilka dni w efekcie zniknie całkowicie z indeksu, o ile wróci zostanie powoli ponownie dołączana do wyników wyszukiwania gogle.
Podsumowywująca:
– strona nie dostępna krótko = nie znika z wyników wyszukiwania, lub znika częściowo i wraca szybko
– strona nie dostępna długo = znika z wyników wyszukiwania częściowo lub całkowicie i wraca powoli
Naturalnie musi być jakiś próg po którego przekroczeniu strona powoli znika z indeksu gogle, zapewne jest to ilość nieudanych wejść robota google na docelową stronę internetową.

Częstotliwość wejść robota na stronę uzależniona jest od:
– ilość linków prowadzących do strony internetowej
– ilości wpisów/podstron które zawiera
– liczba wewnętrznych duplikatów
– minimalnie od częstotliwości aktualizacji treści
Warto zwrócić uwagę na zdanie „Jeśli treść na stronie się nie zmienia, bot zmniejsza prędkość ponownej indeksacji stron.”
Test:
– strona nie aktualizowana od 6 miesięcy
– przyrost linków rzędu 80%

Efekt:
Aktywność robota wzrosła o około 40%.
Przykładowo jeśli awaria trwa 24h i mamy mały serwis robot zdąży odwiedzić pustą stronę kilkukrotnie, jeśli mamy duży serwis robot odwiedza go znacznie częściej, co za tym idzie wielokrotnie odwiedzi pusty adres i zdecydowanie szybciej wyciągnie wobec niedziałającej strony konsekwencje.
Przykład wejść robota w zależności od ilości wpisów na stronie internetowej (ilość BL serwisów jest podobna, staż serwisów jest podobny)
– site 369 i średnio 40 odwiedzin robota dziennie
– site 7960 i średnio 480 odwiedzin robota dziennie
W wyniku długotrwałej awarii strony internetowej po jej powrocie i ponownym zaindeksowaniu, pozycje fraz mogą ulec znacznemu obniżeniu. W celu szybszego powrotu strony do indeksu dobrym rozwiązaniem jest zadbanie o dużą ilość nowych linków, podobnie w przypadku próby wprowadzenia zaniżonych pozycji fraz na docelowe miejsca.

———
Zdjęcie: Markus Spiske / raumrot.com
CC-License: CC-BY

1 Comment

  1. Sebastian
    11 października 2014

    Konsekwencje? Hmm, no kiszka spora, jak strona przestanie działać. Może to odstraszyć potencjalnych klientów.