Page Rank to bez wątpienia najpopularniejszy wskaźnik w branży SEO. Wskaźnik legendarny, któremu przypisuje się wiele znaczeń i który dla wielu osób jest najważniejszym czynnikiem, mówiącym o wartości danej strony. Pierwszym zalążkiem algorytmu wyszukiwarki Google była praca doktorska, którą Larry Page obronił na uniwersytecie Stanforda dotycząca bibliometryki. Badania bibliometryczne zajmują się stosowaniem cytatów, ilościowo oceniając znaczenie i wpływ poszczególnych prac naukowych na inne publikacje. System ten przeniesiono na ocenianie zależności pomiędzy stronami internetowymi linkującymi do siebie, każdy link poprzez słowo kluczowe nawiązuje do treści innej witryny. Algorytm tego wskaźnika bazuj w uproszczeniu na założeniu, że jakość strony można określić licząc ilość, ale także i jakość linków, jakie do niej prowadzą.
Rodzaje parametru Page Rank
ToolBar PR — aktualnie wyświetlany parametr np. w pasku narzędziowym Google ToolBar
realPR — jest wskaźnikiem określającym prawdziwą i aktualną wartość strony dla wyszukiwarki (nie jest udostępniany publicznie)
Anchor PR — moc linka zależna jest od „Anchor PR” strony pod wskazanym słowem kluczowym
Trust Rank — ocena poziomu zaufania strony na podstawie wiarygodności innych stron linkujących
Page Rank a pozycjonowanie – mity
Dla tych którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z pozycjonowaniem Page Rank jest swego rodzaju świętością. Widać to chociażby po tematach na forach poświęconych temu wskaźnikowi, które wciąż (okresowo) cieszą się olbrzymią popularnością. Widać to też po zleceniach linkowania do strony z wyraźnym zaznaczeniem, że Klienta interesują linki tylko z katalogów lub precli o wysokim wskaźniku Page Rank. Można zatem pokusić się o stwierdzenie, że dla przeciętnego Kowalskiego, skuteczne pozycjonowanie stron internetowych polega na linkowaniu w głównej mierze ze stron z wysokim PR ponieważ wartość takich odnośników jest znacznie większa.
Oczywiście jest to totalna bzdura, a Page Rank ma się tak do pozycji strony w wyszukiwarkach, jak pogoda w Polsce do zbiorów ryżu w Bangladeszu. Czyli nijak – Page Rank nie ma zauważalnego wpływu na pozycję strony w wyszukiwarkach. Dowodów na potwierdzenie tego zdania można poszukać u samego źródła, czyli w Google. Znalezienie stron „bez PR”, które wyprzedzają te z PR2 czy PR3 nie stanowi najmniejszego problemu.
Podobnie między bajki można włożyć teorie, że linki z „witryn PR4” mają większą wartość niż linki z witryn, który posiadają niższy Page Rank albo, że w przypadku katalogowania czy preclowania wartość mają jedynie „katalogi z wysokim PR”. Page Rank to tylko jeden z wielu czynników na podstawie których można tę wartość ocenić. Co więcej, czynnik wcale nie najważniejszy, wręcz marginalny, mieszczący się na dole listy ponad 200 wyznaczników.
Page Rank a pozycjonowanie – prawdy
Link zamieszczony w katalogu z PR2 ma większą wartość od linku z katalogu PR0.
– Wpisy w katalogu najczęściej nie są widoczne na stronie głównej, lecz na podstronach, które nie mają przypisanego PR lub jest on zerowy.
Czy wysoki PR świadczy o jakości treści na stronie internetowej?
– Nie zawsze, przeważnie jest to wynik linkujących serwisów z wysokim PR.
Czy Page Rank strony może skutecznie wykorzystać?
– Sprzedaży linków – mity o Page Rank pojawiające się w Internecie, sprawiają, że za linki ze stron z wysokim PR można dostać niemałe pieniądze
– Generowania punktów w SWL – wciąż to właśnie Page Rank jest najważniejszym wskaźnikiem w większości systemów wymiany linków
Wniosek jest zatem prosty – chociaż znaczenie Page Rank w pozycjonowaniu jest mocno przesadzone i chociaż nie wpływa on bezpośrednio na pozycję w wyszukiwarkach, warto posiadać i przechwytywać domeny z wysokim PR. Można na nich albo zarobić albo podpiąć pod SWL.