Rynek domen, pomimo tego, iż jest w miarę młody, wraz z szybkim rozwojem Internetu, gwałtownie się kurczy. Wiąże się to oczywiście z dużą ilością tworzonych stron firmowych, for, blogów, portali tematycznych, które wykupują wolne domeny odpowiednie do prowadzonej działalności. Posiadanie dobrego adresu jest niezwykle istotne, musi być krótki, logiczny i prosty do zapamiętania dla odwiedzających. Posiadanie strony firmowej dla osób prowadzących działalność jest dziś tak oczywiste, jak posiadanie telefonu, Internetu, czy komputera. Wybór odpowiedniej domeny, nie należy jednak do najprostszych i często okazuje się drogą inwestycją. Większość dobrych adresów jest już dawno zajęta, a poszukiwanie alternatywy może być bardzo czasochłonne.
Pod uwagę należy wziąć dwa istotne kryteria, wybór nazwy własnej, oraz nazwy z słowami kluczowymi. Nazwa własna to oczywiście nazwa firmy, natomiast nazwa zawierająca słowa kluczowe, składa się z słów, które klient będzie wpisywał do wyszukiwarki, w poszukiwaniu prowadzonej przez nas działalności. Dzięki nazwie własnej, możemy powoli budować markę naszego produktu, jej rozpoznawalność i tradycję. Najlepiej, gdy składa się maksymalnie z 8 znaków, to pozwala łatwo zapamiętać odwiedzjącemu Twój adres i nawet, jeśli nie zapisze strony w ulubionych, może ją odtworzyć z pamięci i ręcznie wpisać do okna przeglądarki internetowej. Nazwa zawierająca słowa kluczowe opiera się głownie na jednej z zasad pozycjonowania. Cały marketing internetowy, pozycjonowanie, seo, wiąże się właśnie z owymi słowami kluczowymi, których wykorzystanie w nazwie domeny może ułatwić nam zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto mieć na uwadze fakt, że praktycznie zawsze większość odwiedzin strony, kierowana jest z wyników wyszukiwarek. Dlatego osiągnięcie wysokiej pozycji na określone słowo kluczowe, w wynikach takiej wyszukiwarki jak google, jest kluczowe do zdobywania nowych klientów i rozszerzania działalności przez Internet. Wszystkie aktualne przeglądarki obsługują już domeny IDN, czyli takie, które mają międzynarodowe znaki, możliwość stosowania polskich liter w nazwie domeny.
Wybór odpowiedniej domeny, mogą oczywiście ułatwić firmy, które sprzedaż domen oraz doradztwo w tym zakresie prowadzą często bardzo profesjonalnie. Doświadczenie, nowoczesne zarządzanie, oraz doskonała znajomość rynku domenowego, mogą dla wielu osób okazać się niezwykle przydatne.
Ostatnim kryterium wyboru jest wybór końcówki domeny (pl, com, com.pl, net). Należy podjąć decyzję czy chcemy mieć domenę lokalną, krajową czy globalną. Nie wybierajmy zbyt długich końcówek, lub tych bardzo rzadko stosowanych. Darmowe końcówki jak np. bo.pl, xx5.pl, tld.pl, nie mają większego znaczenia i na pewno nie zostaną zapamiętane przez internautę. Niektóre wykupione już domeny, można odkupić na ryku wtórnym. Na rynku pierwotnym rejestrując domenę zapłacimy od 18zł za rok, w zależności od serwisu, w którym dokonujemy rejestracji, na rynku pierwotnym kwota, jaką będziemy musieli zapłacić za interesujący nas adres będzie o wiele wyższa.