Aby zrozumieć na czym polega proces pozycjonowania stron w Internecie, trzeba wcześniej pojąć w jaki sposób działają i wyświetlają wyniki wyszukiwarki internetowe. Wpisanie szukanej frazy w pole wyszukiwarki jest bowiem wierzchołkiem góry lodowej – u jej podstawy dzieje się znacznie więcej. Istnienie i funkcjonowanie Google, Yahoo czy Binga jest możliwe dzięki robotom, które każdego dnia przemierzają ogromny świat Internetu, w poszukiwaniu nowych stron oraz zmian w witrynach internetowych. Roboty poruszają się po linkach, a zebrane dane indeksują, czyli „zapisują” w pamięci, indeksie wyszukiwarki, tworząc tym samym gigantyczną bazę danych. Baza ta jest sprawdzana zawsze wtedy, gdy internauta wpisze dowolną frazę w okno wyszukiwarki.
O kolejności wyświetlanych wyników decydują jednak nie roboty, a algorytm oceniający. To on, na podstawie całego mnóstwa czynników ocenia każdą stronę, która pasuje do danego wyszukiwania i decyduje, która z nich będzie najtrafniejsza dla konkretnego zapytania. I właśnie algorytm oceniający stanowi klucz do pozycjonowania, które polega na takim „zmodyfikowaniu” strony, by otrzymała ona jak najwyższą ocenę i tym samym wyświetliła się jak najwyżej w rankingu.
Pagerank
Algorytm tego wskaźnika bazuj w uproszczeniu na założeniu, że jakość strony internetowej można określić zliczając ilość oraz jakość linków jakie do niej prowadzą.
Prawdopodobnie żadnemu współczynnikowi, który występuje w świecie SEO, nie przypisuje się takiego znaczenia, jaki ma rzekomo posiadać PageRank. Wiele osób uznaje zielony pasek za rzecz najważniejszą w pozycjonowaniu, bez której nie da się osiągnąć wysokich pozycji. Dla innych wysoki PageRank jest ważniejszy nawet niż pozycja w Google!
Rzeczywistość jest jednak zgoła odmienna. Nie można powiedzieć, że PR nie ma żadnego znaczenia, jednak nie ma żadnych powodów by sądzić, że jest on aż tak ważny. Kompletnie nietrafione jest na przykład przekonanie, że PR wpływa na pozycję w Google. Obserwując wyniki wyszukiwania łatwo zauważyć, że to kompletna bzdura. Jest wymieniany jako jeden z 200 czynników, jednak jego wpływ jest marginalny.
Mimo tego, dla wielu osób PR nadal jest głównym wyznacznikiem jakości strony, co jest o tyle dziwny, że zazwyczaj jest on nieaktualny – Google aktualizuje go średnio raz na trzy miesiące. Na tym błędnym przekonaniu zyskuje przede wszystkim… Allegro, gdzie handel linkami kwitnie w najlepsze, mimo, że jest zakazany przez Google. A najwyższe ceny osiągają oczywiście te linki, które zostaną umieszczone na stronach z wysokim PR. Ostatnia kwestia z racji pytania „Co oznacza n/a ?” – w większości przypadków n/a świadczy o tym, że blog jest nowy (mniej niż 3 miesiące w sieci).
Narzędzia internetowe do sprawdzania PageRank (przeliczniki PR):
– http://www.page-rank.pl
– http://www.web-tools.pl/seo/pr/multi.html
Pluginy do przeglądarek:
– chrome – PageRank Status 4.7.9
– firefox – WebRank Toolbar / PageRank 1.9
TrustRank jest algorytmem, który po raz pierwszy został zaprezentowany przez Yahoo. Celem jego powstania było wprowadzenie lepszej metody wykrywanie stron spamerskich. TrustRank od google bazuje na podobnej zasadzie i został stworzony w identycznym celu, jest algorytmem, który ma na celu odróżnianie dobrych stron od kiepskich. Złymi stronami głównie będą strony ze spamem, farmy lików, strony erotyczne. Trust Rank można zdobyć dzięki likom z innych domen, aktualizowanych, zadbanych, unikalnych które istnieją w indeksie google od kilku lat. Stronami uważanymi przez google za najbardziej zaufane są portale rządowe, edukacyjne, medyczne i wojskowe.
Jak zdobyć wyższy Trust Rank?
W przypadku podwyższenia wskaźnika PR na naszej stronie wpływ (część wartości) otrzymujemy od linkujących do nas stron zarówno z niższym jak i wyższym PR od naszej. W przypadku TR jest całkowicie inaczej, wpływ na autorytet naszej strony posiadają tylko linki z domen o wyższym wskaźniku TR od naszej.
Jakie strony dla google są godne wysokiego TR?
– posiadają podstronę z polityką prywatności
– istnieją w sieci kilka lat
– posiadają certyfikat SSL
– nie linkują do stron zawierających spam
– posiadają merytoryczną treść – rzetelne informacje
– posiadającą prawdziwe dane kontaktowe
– zgodne z prawem (nie porno, nie hazard)
– informacje na nich są często aktualizowane
Czy TrustRank jest wykorzystywany przez algorytmy wyszukiwarek?
Zdaniem Randa Fishkina z SEOMoz.org jest to aktualnie jeden z ważniejszych algorytmów. TR potrafi automatycznie promować witryny z wysokim prawdopodobieństwem dobrej zawartości i analogicznie filtrować witryny o wysokim prawdopodobieństwie zawartości o niskiej wartości.
Jak sprawdzić TrustRank?
Nie ma narzędzia mierzącego TR, są jednak skrypty które potrafią wymyślić dla nas wartość tego wskaźnika.
Test dla domeny www.dmoz.org
http://www.trustrank.gen.tr – wynik 6.8 do 8.5
http://www.seomastering.com – wynik 10
Test dla domeny google.pl
http://www.trustrank.gen.tr – wynik 6.6 do 9.9
http://www.seomastering.com – wynik 10
Test dla domeny allegro.pl
http://www.seomastering.com – wynik 9,7
Test dla domeny adwords.google.com
http://www.seomastering.com – wynik 4.1
Test dla domeny www.premier.gov.pl
http://www.seomastering.com – wynik 4.7
Test dla domeny www.sejm.gov.pl
http://www.seomastering.com – wynik 3.7
Test dla domeny www.redtube.com
http://www.seomastering.com – wynik 9.1
Trust Rank Explained by Matt Cutts Pubcon 2007
Puszcza Białowieska
10 sierpnia 2012OK a jaki TR jest uznawany za dobry? PR to powiedzmy od 2-3 w górę, a TR?
admin
10 sierpnia 2012Nie ma narzędzia umożliwiającego sprawdzenie wskaźnika TR. Nie ma więc skali do jakiej można się odnieść.
paweł
24 listopada 2012czyli rozumiem, że nie ma też górnej granicy, jak w przypadku PR, którą jest wartość 10?
Adam
8 marca 2013To znaczy jakie to są skrypty, które potrafią zmierzyć nam ten trust rank?
Mateusz
10 czerwca 2013To jest taka zabawa w kotka i myszkę. Pozycjonerzy robią syzyfową robotę, a google i tak zaraz zmieni algorytmy i jedziemy od nowa.
UFO
25 sierpnia 2013To prawda, że PageRank nie ma większego znaczenia, a przykładem może być moja własna strona. Nie mam nawet określonego page ranku, ale dzięki temu, że moja treść jest unikalna, właśnie moja strona jest wysoko w google, nierzadko wyżej niż strony z page rank 2 albo nawet 3.
Mielno
7 października 2013Obecnie już są narzędzia, które pokazują wartość TR
Podobnie jak PR – Trust Rank ma wartość od 0 do 10 i sądzę, że wysoki TR to również powyżej 3 – 4.
Najgorsze jest to, iż linki ze stron o niskim TR spychają nasza stronę w dół.
UWAGA – często się zdarza, że katalogi i strony z bardzo wysokim PR maja bardzo niski lub zerowy TR i można się nieźle wciąć.
Jakub l
26 maja 2017algorytm się tak często zmienia że dzisiaj „najlepsi” seowcy mogą jutro się obudzić poza top100 a te strony które dzisiaj są nisko mogą być jak nie w top10 to prawie. To taka zabawa w kotka i myszkę. Jedyna recepta to naturalne zróżnicowane linki i czas…