Czynniki wpływające na ranking strony

 

Czynniki wpływające na ranking strony

Pozycjonowanie staje się coraz popularniejszą usługą, która ma na celu zwiększenie ruchu na wybranej stronie internetowej. W tym celu stosuje się przeróżne zabiegi, które mają na celu „poprawić” wizerunek strony w wyszukiwarkach internetowych i sprawić, by te umieściły naszą witrynę wyżej, w wynikach wyszukiwania. Choć mało kto zdaje sobie z tego sprawę, pozycjonowanie wcale nie polega na zmianie kodu strony. Owszem, optymalizacja, czyli dostosowanie strony do wytycznych wyszukiwarek takich jak Google, jest jednym z etapów pozycjonowania stron, ale wcale nie jest etapem najważniejszym. Rzeczą dużo bardziej istotną jest zdobywanie linków prowadzących do strony docelowej. Linki (odnośniki) te powinny pochodzić z najróżniejszych źródeł, takich jak np.  katalogi stron internetowych, fora dyskusyjne, blogi czy portale tematyczne. Ważnym czynnikiem jest tutaj dywersyfikacja źródeł linków, jak również zróżnicowanie domen oraz adresów IP, z których pochodzą.

Poza wspomnianą optymalizacją oraz linkowaniem, na pozycję strony w wyszukiwarkach ma wpływ szereg innych czynników. Warto tutaj wymienić chociażby wiek domeny czy obecność słowa kluczowego w adresie strony. Jako ciekawostkę można też dodać, że całkowita liczba czynników, która wpływa na pozycjonowanie, oscyluje około setki.

Słowa kluczowe

Wybór słów kluczowych to prawdopodobnie najbardziej lekceważona część procesu pozycjonowania. Przecież mając stronę o kredytach pozycjonujemy ją na frazę „kredyty”, czyż nie? Ano nie. W praktyce pozycjonowanie strony na małą ilość słów kluczowych nie ma bowiem najmniejszego sensu.

Analizy i wyboru odpowiednich fraz, powinniśmy dokonać zanim w ogóle zaczniemy pozycjonować stronę. W tym cale warto wykorzystać wspaniałe narzędzie Google – Narzędzie Analizy Słów Kluczowych. Na jego podstawie można mniej więcej stwierdzić, które słowa kluczowe zapewnią naszej stronie odpowiedni ruch, a także dostosować treść strony, by zapewnić jej ruch z tzw. „long tail”.

Jak zwykle trzeba jednak uważać na błędy. Weźmy na przykład wspomniane „kredyty”. Fraza ta należy do najtrudniejszych jeżeli chodzi o pozycjonowanie w polskim Internecie. Koszt osiągnięcia TOP10 na to słowo wyniesie pewnie kilkanaście tysięcy złotych w skali roku, a pierwsze efekty będzie widać po 6 – 9 miesiącach. Czy na pewno masz tyle czasu i pieniędzy? Czy nie lepiej przeznaczyć je na łatwiejsze frazy, których osiągnięcie będzie tańsze i szybsze?  Warto to przemyśleć. Tym bardziej, że z podpisanej z firmą pozycjonerską umowy, trudno wycofać się potem bez żadnych konsekwencji.

Optymalizacja budowy serwisu

Choć we współczesnym SEO liczą się przede wszystkim linki, optymalizacja strony nadal jest usługą, którą firmy pozycjonerskie wykonują przed podjęciem się linkowania. Co to oznacza? Ni mniej ni więcej, niż to, że optymalizacja nadal ma jakiś wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach. A to z kolei oznacza, że warto ją wykonać, bo na pewno nam to nie zaszkodzi.

Obecnie najważniejszym etapem optymalizacji serwisu, jest odpowiednie dobranie tytułu strony, który ma największe znaczenie dla wyszukiwarek. Tytuł powinien być krótki i zawierać jak największą ilość najważniejszych słów kluczowych, a przy okazji powinien również zachęcać użytkownika do wejścia na naszą stronę. Temu celowi służy także description, który nie ma obecnie żadnego znaczenia pod kątem SEO, podobnie jak keywords.

Wytłuszczone nagłówki

Poza metatagami, dla Google’a ważne są także nagłówki, a przede wszystkim tag „h1”. I tutaj warto więc umieścić słowa kluczowe, pamiętając tylko żeby powtarzać je maksymalnie 1-2 razy. Poza tym, istotne są także pozostałe nagłówki (od h2 do h6), alternatywne teksty obrazków oraz obecność słów kluczowych we „właściwej” treści strony. Co do tego ostatniego – dobrze, jeśli najważniejsze słowa uwypuklimy znacznikami „strong” albo chociaż zwykłym podkreśleniem. Wszystko to da nam trochę punktów od wyszukiwarek.

Najważniejsze czynniki wpływające na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania:

– Linki przychodzące – ich PR nie jest istotny (znaczenie Page Rank). Na wartość linku wpływa powiązana tematycznie treść, dotyczy to zarówno linków naturalnych jak i publikacji presell, wpisów katalogowych. Należy pamiętać o tym, aby linki prowadzące do strony nie zawierały parametru nofollow. Dobrze jest umieszczać link na stronie lub podstronie która ma mało linków wychodzących. Zasada ta dotyczy również wpisów Presell, jeden link w treści ma większą wartość niż trzy. Jeśli w treści umieszczone są trzy jednakowe linki liczy się tylko pierwszy z nich (zasada pierwsze linku) pozostałe są pomijane. Jeśli koniecznie planujemy umieszczać trzy linki w treści, pierwszy kierujmy do strony głównej naszego serwisu, drugi do podstrony, trzeci do innego wpisu (podlinkujemy go).
Linki pozyskać można dzięki katalogom, lokalizacjom presell, social media (Facebook, Twitter, Blip, YouTube), z stron zapleczowych na własnym hostingu (HTML, CMS WordPress, Joomla), z stron zapleczowych w darmowych serwisach WEB 2.0 ( WordPress, Blogger), komentarzy do wpisów blogowych o atrybucie rel=fallow, z stopek na forach internetowych, od zaprzyjaźnionym stron. Wykupywanie linków na aukcjach często nie jest dobrym pomysłem. Nie należy umieszczać ich na tak zwanych farmach linków, lub w stopce. Czym więcej linków znajduje się na stronie, na której umieszczamy nasz własny, tym mniejszą ma on wartość.

– Linkowanie wewnętrzne i słowa kluczowe w linkach (anchor tekst)

– Linki wychodzące (najlepiej ograniczyć je do niezbędnego minimum)

– Budowa linków do podstron (permalinks – bezpośrednie odnośniki) najlepiej z słowem kluczowym powiązanym z treścią na podstronie. W systemie CMS WordPress można je ustawić optymalnie wpisując w pole własny format /%postname%/. Dobrze jeśli adres podstrony zawiera słowo kluczowe (tytuł z słowem kluczowym) np. https://pageseo.pl/czynniki-wplywajace-na-ranking-strony/

– Słowa kluczowe w tytule i opisie są sprawdzane przez google, zadbaj o to, aby znalazły się tam frazy, które są dla ciebie wartościowe

– Słowa kluczowe oznaczone większą czcionką (H1, H2), pogrubione, bardziej widoczne, liczą się bardziej o tych, które są identycznego formatu jak reszta tekstu

– Słowa kluczowe w adresie url twojej strony

– Słowa kluczowe w opisie artykułu. Najważniejsze, są pierwsze linijki tekstu.

– Jak największa ilość podstron. Więcej tekstu, większa ilość artykułów, to więcej zaindeksowanych stron.

– Treść strony głównej. Postaraj się, aby na stronie głównej znalazło się sporo przydatnych unikalnych (nigdzie wcześniej nie publikowanych) treści, oraz słów kluczowych w tekście.

– Język strony, powinien być dopasowany do kraju w którym chcemy aby nasza strona była widoczna w wynikach wyszukiwania

– Mapa strony, usprawnia indeksację (nie jest konieczna)

– Poprawne działanie skryptów, oraz szybkość serwera i lekkość strony (Google docenia serwisy które ładują się szybko)

– Zdjęcia na stronie z parametrem alt, z słowem kluczowym (nie jest to konieczne)

3 comments

  1. mini ratka pko
    7 lipca 2011

    Bardzo dobry artykuł. Rzetelny, dokładny. Na pewno przyda się każdemu zaczynającemu pozycjonerowi 🙂

  2. janek
    27 grudnia 2011

    Fajna strona, spróbuję zastosować metody tu opisane do pozycjonowania kody pocztowe. Dziękuję i pozdrawiam.

  3. elektryk
    2 lipca 2012

    Tak i ja polecam te metody