Bez wiedzy o tym, jak skutecznie i szybko zdobywać backlinki dla strony docelowej, nie obędzie się nikt, kto zamierza zająć się pozycjonowaniem stron internetowych. Zapraszam zatem do krótkiego przeglądu najpopularniejszych sposobów na zdobywanie linków.
Choć w zasadzie co kilka miesięcy ktoś z branży zwraca uwagę na to, że katalogi przestały już odgrywać jakąkolwiek rolę w świecie pozycjonowania, wciąż jest to jeden z prostszych i szerzej stosowanych sposobów na pozyskiwanie backlinków. Obecnie katalogowanie opiera się głównie na seokatalogach, których – darmowych, ogólno tematycznych i zadbanych – istnieje w Internecie z 600-700. Wciąż w cenie są także płatne katalogi, szczególnie te, oferujące multikody, co znacznie obniża cenę wpisów. Polecam jeden z naszych projektów: katalog stron internetowych od PageSEO.
Słynne precle – choć jest z nimi dużo więcej roboty niż z katalogowaniem – to drugie, obok katalogów, najchętniej „uczęszczane” miejsca wśród pozycjonerów. Nawet mimo tego, że publiczne precle są coraz bardziej zaśmiecone i zaniedbane. Zresztą z tego właśnie względu, precle wyglądają dzisiaj nieco inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Modne jest na przykład tworzenie zamkniętych list precli, do których na pewno warto postarać się o dostęp. Dostęp ten można też kupić – przynajmniej kilka firm oferuje już publikację artykułów we własnych preclach.
Serwisy z artykułami do przedruku oraz te, rozpowszechniające dziennikarstwo obywatelskie, można w zasadzie podciągnąć pod precle. Nie sposób jednak nie zauważyć, że wymagają one wyższej jakości i dłuższych artykułów. Przekłada się to na wartość wplecionych w nich back linków, dzięki czemu opisywane serwisy są bardzo dobrym sposobem na zdobycie kilkudziesięciu naprawdę porządnych, tematycznych linków. Kilkudziesięciu, bo mniej więcej tyle wartościowych serwisów z artykułami udało mi się znaleźć…
Kolejna prosta i darmowa, choć czasochłonna, metoda na zyskanie wielu backlinków z wielu różnych stron to umieszczanie ich na forach internetowych – w stopce lub bezpośrednio w postach. Najlepiej, aby były to fora tematyczne, a linki z nich wychodzące posiadały atrybut „dofollow”. Co nie znaczy, żeby całkowicie pomijać pozostałe fora. Przed takim „spamowaniem” for internetowych warto zapoznać się wcześniej z ich regulaminem. Choćby po to, żeby nasza praca nie poszła na marne, a link nie został usunięty.
Tutaj sprawa ma się podobnie jak z forami, tyle, że backlinki wplatamy w treść komentarza, który publikujemy pod artykułem na blogu czy portalu internetowym. Opisane wyżej metody, to proste i darmowe sposoby na backlinki, z których korzystają głównie początkujący pozycjonerzy – amatorzy (co nie znaczy, że są one nieskuteczne!). Ci, którzy o pozycjonowaniu wiedzą nieco więcej, mogą wykorzystać także:
Profesjonalne narzędzia do zdobywania backlinków, będące na wyposażeniu każdej firmy oferującej pozycjonowanie. Ich działanie opiera się na masowym (idącym nawet w setki tysięcy sztuk) umieszczaniu mało wartościowych linków w miejscach opisanych w punktach 1 – 5. Najpopularniejsze obecnie automaty do linkowania to:
– Xrumer – program do umieszczania linków na forach internetowych (w postach i profilach)
– Scrapebox – narzędzie publikujące backlinki na blogach
– Publiker – maszyna dodająca wpisy do niezabezpieczonych katalogów i precli
Warto dodać, że wykorzystywanie tych narzędzi bez odpowiedniej wiedzy, może czasem przynieść więcej szkody niż pożytku.
Zamknięte systemy, które – jak wskazuje nazwa – służą do wymiany linków. Idea jest prosta: zgłaszamy do systemu własne strony, na których wyświetlają się linki innych użytkowników systemu, a w zamian otrzymujemy punkty, które przeznaczamy na zakup backlinków do własnych stron. Wyróżnia się dwa rodzaje SWL-i – systemy stałe, w których linki wyświetlają się stale, przez dłuższy okres na tych samych stronach oraz systemy rotacyjne, gdzie linki „zmieniają się” przy każdym odświeżeniu strony. SWL-e mają równie wielu zwolenników, co przeciwników, a ich używanie – podobnie jak automatów z punktu wyżej – może być ryzykowne.
Zaplecze to nic innego jak strony internetowe, które istnieją tylko po to, by móc umieszczać na nich linki do innych stron internetowych (stron docelowych). Zaplecze pozycjonerskie może składać się z dziesiątek, setek a nawet tysięcy różnych witryn, zaś jego zbudowanie wymaga dużej ilości czasu i pieniędzy. Aby zaplecze spełniało swoją rolę, należy je odpowiednio zbudować, a następnie podlinkować. Ale to jest już temat innego artykułu.
Dużym ułatwieniem w pozyskiwaniu linków jest sklep SEO od SEOspot. Ma on zróżnicowane oferty pozwalające pozyskać mocne linki z forów internetowych, wizytówek NAP, ogłoszeń, sieci stron zapleczowych.
———
Zdjęcie: Markus Spiske / raumrot.com
CC-License: CC-BY
konkursowicz
19 października 2011Niezły artykuł dzięki 🙂
Automatyka Przemysłowa
6 listopada 2011Godny polecenia artykuł. Pozdrawiam
JaToJa
31 sierpnia 2012Dobry artykuł 😉