Search Engine Marketing (SEM), czyli marketing w wyszukiwarkach, można podzielić na dwie kategorie. Pierwszą jest SEO, a więc pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych. Drugą są linki sponsorowane wyświetlane równocześnie z naturalnymi wynikami wyszukiwania. Są one reprezentowane przede wszystkim przed program Google AdWords.
Czym są linki sponsorowane AdWords?
Google AdWords, mówiąc najprościej, to program, który pozwala na wykupienie reklamy w postaci linków sponsorowanych, które wyświetlają się nad oraz obok naturalnych, „normalnych” wyników wyszukiwania. Jako przykład użyję obrazka, który przedstawia to, co wyskoczyło mi w wyszukiwarce po wpisaniu słowa „pozycjonowanie”.
Zasada działania programu AdWords jest banalnie prosta. Właściciele stron, którzy z jakiś powodów nie chcą zdecydować się na pozycjonowanie swojej strony, płacą firmie Google za to, by ich witryna wyświetlała się w wynikach sponsorowanych i była widoczna na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google (im więcej zapłacimy, tym wyżej będziemy). Płatność ta odbywa się zwykle w modelu PPC (Pay Per Click), co oznacza, że właściciele stron płacą wyłącznie za efekt – za kliknięcie użytkownika w reklamę, czyli de facto za każde wejście na stronę.
Warto zaznaczyć, że reklama AdWords jest reklamą kontekstową, a więc dopasowaną tematycznie do wyników wyszukiwania. Widać to na powyższym obrazku – szukając oferty pozycjonowania, wyskoczyły reklamy firm, które pozycjonowanie oferują. Dzięki temu reklama poprzez Google AdWords daje gwarancję, że płacimy wyłącznie za wejście na naszą stronę osób, które stanowią naszą grupę docelową i są potencjalnymi klientami.
AdWords vs. pozycjonowanie
AdWords stanowi najpoważniejszą alternatywę dla usługi pozycjonowania, nie sposób więc nie poruszyć tematu najważniejszego: jak linki sponsorowane wypadają w bezpośredniej konfrontacji z pozycjonowaniem?
W dłuższym terminie raczej słabo. Jeżeli za pozycjonowanie zabiorą się fachowcy i doprowadzą witrynę na czołowe pozycje, na dobrze dobrane frazy, przyniesie to korzyści nieporównywalnie większe niż najlepsza nawet kampania AdWords. Mimo starań Google, wciąż to naturalne wyniki wyszukiwania skupiają największą uwagę internautów (są umieszczone w „strategicznej” części ekranu) i cieszą się największym zaufaniem (ci, którzy wiedzą jak działa AdWords często wyniki sponsorowane po prostu omijają).
To wszystko przekłada się na fakt, że 4-5 pierwszych pozycji w wynikach wyszukiwania, statystycznie zgarnia około 80% ruchu z wyszukiwarek. AdWords nie ma szans.
Jest jednak i druga strona medalu. Pozycjonowanie jest czasochłonne, a osiągnięcie wysokich pozycji może potrwać wiele miesięcy. Jest także mało elastyczne i może się zdarzyć, że wielotygodniowe starania pójdą na marne, bo… wybraliśmy nietrafione słowa kluczowe. Na domiar złego, pozycjonowanie jest ciągle mało przewidywalne i nigdy tak naprawdę nie mamy pewności czy jutro nasza strona nie spadnie z wypracowanych, dobrych pozycji.
W przypadku AdWords tych problemów nie ma. Ustalamy stawkę za kliknięcie i natychmiast pojawiamy się w widocznych miejscach wyników wyszukiwania, zyskując ruch z wyszukiwarek. Mniejszy ruch, ale jednak ruch.
———
Zdjęcie: Markus Spiske / raumrot.com
CC-License: CC-BY
Michaś
9 grudnia 2017Reklamy google ads to świetna metoda, ale niestety nie zawsze jest opłacalna.
🙂