Meta tagi

Meta tagi

Kilkanaście lat temu, gdy wyszukiwarki internetowe raczkowały, meta tagi miały ogromny wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Choć te czasy dawno już minęły, do dzisiaj wiele osób uznaje je za najważniejszy element procesu optymalizacji witryn internetowych. Czy słusznie?

Tytułem wstępu, krótkie wyjaśnienie dla tych, którzy o meta tagach służą po raz pierwszy. Otóż meta tagi to – jak podaje Wikipedia – „zbiór znaczników w części nagłówkowej dokumentu używanych do opisu ich zawartości, stosowany przy tworzeniu stron internetowych w formacie HTML”. Brzmi poważnie, ale w rzeczywistości znaczenie meta tagów w pozycjonowaniu jest często mocno przesadzone. Ale po kolei – oto najważniejsze tagi META z punktu widzenia SEO oraz ich krótki opis.

Pozycjonowanie i optymalizacja strony internetowej – meta tagi

<TITLE>Tytuł strony</TITLE>

Meta tagiem o zdecydowanie największym znaczeniu w pozycjonowaniu jest tag <title>, czyli po prostu tytuł strony. Wciąż ma on bardzo duży wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach, warto zatem umieszczać w nim najważniejsze słowa kluczowe związane z naszą witryną. Ponadto, tytuł strony jest też kluczowym czynnikiem, który wpływa na klikalność linków w wynikach wyszukiwania. Musi być on więc skonstruowany nie tylko pod kątem wyszukiwarek, ale także pod kątem użytkownika!

Najważniejsze sprawy, o których należy pamiętać przy dobieraniu tytułu strony:

– Google wyświetla tylko 65 pierwszych znaków zawartych w tytule (co nie znaczy, że nie zwraca uwagi na pozostałe)
– Dla Google najważniejsze są frazy umieszczone na samym początku tagu <title> i właśnie tam należy umieszczać najważniejsze słowa kluczowe
– Title powinno być dynamiczne – każda podstrona witryny powinna mieć unikalny tytuł, dopasowany do jej zawartości

<meta name=”Description” content=”Opis strony”>

Description, opis strony, nie ma wpływu na wyniki prezentowane w wyszukiwarce Google. Nie oznacza to jednak wcale, że należy całkowicie go zlekceważyć. Opis strony bywa bowiem wyświetlany przy wynikach wyszukiwania i – podobnie jak tytuł – ma duży wpływ na to, czy użytkownicy wybiorą naszą stronę czy może stronę konkurencji.

Warto pamiętać, że wyszukiwarka Google wyświetla tylko niewiele ponad 150 znaków opisu strony, a w wielu sytuacjach dopiera opis na podstawie treści zawartej na stronie.

<meta name=”Keywords” content=”Słowa kluczowe”>

Tag „keywords” był niegdyś kluczowym czynnikiem, wpływającym na ranking wyszukiwarek. Obecnie wiele z nich, w tym Google, całkowicie pomija słowa kluczowe wpisywane w nagłówku kodu strony. Niekiedy są one traktowane jako zwykła treść strony.

<meta name=”robots” content=”noindex,nofollow”>

Ostatnim meta tagiem, o którym warto wspomnieć, jest tag <robots>, będący swego rodzaju instrukcją dla robotów wyszukiwarek, odwiedzających naszą witrynę. Parametr „noindex” zakazuje indeksacji strony, na której jest umieszczony, zaś „nofollow” nie pozwala robotom na podążanie za linkami, znajdującymi się na tej stronie.

———
Zdjęcie: Markus Spiske / raumrot.com
CC-License: CC-BY

Dodaj komentarz

Nazwa

e-Mail

Strona www