Narzędzia Google dla webmasterów

Narzędzia Google dla webmasterów

Narzędzia Google dla webmasterów

Polski rynek wyszukiwarek internetowych jest zdominowany przez firmę Google, która posiada ponad 95% „udziałów” w tej branży. Nie trzeba być zatem geniuszem, by stwierdzić, że pozycjonowanie stron w polskim Internecie sprowadza się do pozycjonowania ich właśnie w wyszukiwarce Google. Warto przy tym skorzystać z narzędzi, które serwuje nam amerykańska firma. Jednym z nich są Google’owskie narzędzia dla webmasterów.

Narzędzia dla webmasterów Google – opis i rejestracja

Narzędzia dla Webmasterów, które – co ważne – za darmo udostępnia nam Google, to zbiór narzędzi, które pozwalają nam niejako zarządzać własną stroną internetową. Nie wpływają one co prawda na pozycje w wyszukiwarce, ale są bardzo przydatne w zorientowaniu się, jak Google „widzi” naszą witrynę. A także w sprawieniu, by wyszukiwarka spojrzała na nią bardziej przyjaznym okiem.

Jak wspomniałem, Narzędzia dla Webmasterów są całkowicie darmowe. Aby z nich skorzystać wystarczy własne konto w Google, przez które – w „Centrum dla Webmasterów” możemy dodać witrynę do „Narzędzi”. Następnie czeka nas proces weryfikacji, potwierdzający, że strona należy do nas. Weryfikacji możemy dokonać na jeden z kilku sposobów, poprzez:

– Przesłanie pliku HTML na serwer
– Dodanie meta tagu do strony głównej witryny
– Dodanie rekordu DNS do konfiguracji swojej domeny

Najważniejsze funkcjonalności Narzędzi dla Webmasterów

Gdy nasza strona zostanie już zweryfikowana, otrzymamy dostęp do wszystkich funkcjonalności Narzędzi dla Webmasterów. Podzielone one zostały na 5 sekcji, które opiszę poniżej.

Konfiguracja witryny

W tej części możemy skonfigurować kilka rzeczy, które pozytywnie wpłyną na indeksowanie naszej witryny przez wyszukiwarkę Google. Pierwszą z nich jest możliwość dodania mapy witryny (w formacie .xml), która pozwoli znaleźć wyszukiwarce mniej „uczęszczane” podstrony naszego serwisu.

Zakładka „konfiguracja witryny” pozwala również na „sterowanie” Googlebotem poprzez plik robot.txt. W Narzędziach dla Webmasterów możemy wygenerować gotowy plik, który – po przesłaniu na serwer – podpowie robotowi Google, które podstrony może, a których nie powinien, indeksować.

Ponadto w sekcji „konfiguracja witryny” znajdziemy też narzędzia, dzięki którym usuniemy z indeksu nieistniejące już podstrony serwisu, dowiemy się jak poprawnie wykonać przekierowanie  301 czy zarządzać linkami witryny.

Twoja witryna w sieci

Jest to typowo informacyjna część Narzędzi dla Webmasterów. Jednym z jej ciekawszych zastosowań z pewnością jest możliwość sprawdzenia linków prowadzących do naszej witryny (linków wg. Google, czyli znalezionych przez tą wyszukiwarkę), a także słów kluczowych, które – zdaniem Google – najlepiej odzwierciedlają tematykę naszej strony. Prócz tego znajdziemy tu także najczęstsze zapytania, które kierują ruch na naszą stronę z Google (w tym m.in. nasze średnie pozycje na te frazy oraz CTR) oraz narzędzie sprawdzające linkowanie wewnętrzne.

Statystyki +1

Nowa funkcjonalność Narzędzi dla Webmasterów, w której znajdziemy informacje na temat wpływu Google +1 na widoczność naszej witryny w wyszukiwarce oraz nasze postępy w zdobywaniu „jedynek”.

Diagnostyka

W tej sekcji dowiemy się, co – zdaniem Google – „złego” jest w naszej witrynie. Znajdują się tutaj informacje o złośliwym oprogramowaniu znalezionym w witrynie, błędach napotkanych w czasie indeksowania oraz sugestie dotyczące błędnego kodu HTML w witrynie. Ciekawą opcją jest też możliwość „Pobierz jako Googlebot”, dzięki której dowiemy się jak robot Google widzi naszą stronę oraz jak wygląda ona np. w sieci komórkowej. Ostatnią funkcją „diagnostyki” są statystyki indeksowania.

Labolatorium

Ostatnia sekcja Narzędzi dla Webmasterów to sekcja eksperymentalna, w której testowane są funkcje, które mogą pojawić się w Narzędziach w przyszłości. Na chwilę obecną można tu np. sprawdzić szybkość wczytywania się witryny czy jej podglądu w wyszukiwarce.

———
Zdjęcie: Markus Spiske / raumrot.com
CC-License: CC-BY

2 comments

  1. moje ip
    27 lutego 2012

    Ciekawy widget na bloga http://www.moje-ip.eu/ip-widget

  2. pozycjoner
    4 maja 2012

    Google bardzo lubi zbierać informację o wszystkim. Swoje narzędzia również przygotowała właśnie po to by móc kontrolować poczynania pozycjonerów i ewentualnie modyfikować algorytmy zgodnie (czytać przeciwnie) z nowymi trendami (metodami) pozycjonerów.